A A AZ regionukomentarze (2)

Ruch zapowiada nowe kioski, z kawą i herbatą

Tak wyglądają nowe koski Ruchu. Kiedy je zobaczymy w Słupsku niewiadomo.

Tak wyglądają nowe koski Ruchu. Kiedy je zobaczymy w Słupsku niewiadomo.

Spółka Ruch S.A. wprowadza nowy format kiosków i zmienia logo firmy. Osoby prowadzące kioski w Słupsku o nowych zamiarach spółki na razie dowiadują się z mediów.

Coraz więcej kiosków, które wcześniej należały do Ruchu straszy pustkami. Przyczyną jest nie tylko nieestetyczny wygląd zielonych punktów. Zdaniem Marka Jancza, który przez pięć lat prowadził punkt przy ul. Mickiewicza w Słupsku typowy kiosk utrzymuje się ze sprzedaży czterech podstawowych grup produktów: prasy, wyrobów tytoniowych, doładowań do telefonów komórkowych oraz biletów komunikacji miejskiej.

- Z gazetami było najlepiej, bo marża od lat utrzymuje się na poziomie 15-17 procent. Jednak obserwowałem jak z roku na rok jej sprzedaż spadała. Natomiast narzut na papierosy w ostatnich 10 latach spadł z 14 do 5 procent. Mimo, że ceny ciągle rosły, mój dochód malał. W ciągu 5 lat narzut na doładowania do telefonów spadł z 6 do 4 procent. Na bilety wynosi 5 procent, co przy ich cenie stanowi śmieszny dochód - mówi pan Marek.

By otworzyć kiosk Ruchu należy założyć własną działalność gospodarczą oraz wystawić weksel in blanco do wysokości zadłużenia. - Kioski często są zarejestrowane na przysłowiowe babcie lub osoby pracujące, bo wtedy składki na ZUS spadają z ok. 800 do 200 złotych - tłumaczy Marek Jancz.

- W moim przypadku gwoździem do trumny okazało się zamkniecie oddziału Ruchu w Słupsku. Prasa z Koszalina nie docierała na czas, a ja zacząłem tracić stałych klientów. W ostatnich miesiącach musiałem do tej działalności dokładać - wspomina.

Czytaj też: Słupska filia Ruchu przestaje istnieć

Będzie nowocześniej

Zdaniem władz Ruchu zmiana formatu kiosku ma wpłynąć na nową jakość.

- Ekspozycja będzie bardziej otwarta, a sprzedaż częściowo samoobsługowa - zapowiada Maciej Karola, dyrektor Marketingu w Ruch S.A. - Dotychczasowe małe okienka zastąpią duże witryny, które umożliwią lepszy kontakt klientów ze sprzedawcą. Oprócz tego wprowadzimy usługi kurierskie i sprzedaż gorącej kawy.

Nowe logo Ruchu składa się z jaskrawego zielonego napisu na szarym tle oraz niebieskiej kropki. W ocenie dr Doroty Piontek z Zakładu Systemów Prasowych i Prawa Prasowego na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza, spółka Ruch idzie w dobrym kierunku.

- Spadek sprzedaży prasy drukowanej to wieloletnia tendencja, której nie da się zatrzymać. W dłuższej perspektywie na rynku zostaną głównie elitarne tytuły. Szansą dla takich punktów jest właśnie poszerzanie zakresu usług. W mojej ocenie obecnie najlepszym rozwiązaniem są kawiarenki z prasą zorganizowane na wzór tych, które prowadzi Empik. Ruch powinien pomyśleć nad usługami związanymi ze sprzedażą prasy w internecie, a w swoich punktach umożliwić korzystanie z netbooków - mówi dr Piontek.

Kiedy nowe kioski?

- Docelowo planujemy wydać 160 mln zł na inwestycje w sektor detaliczny. Spółka wprowadza również zintegrowany system informatyczny monitorujący sprzedaż, który pozwoli na lepsze zarządzanie produktami i cenami. Koszt jego zakupu i wdrożenia wyniesie 55 milionów zł do końca 2011 roku - mówi Anna Walczowska, członek zarządu Ruchu.

Kiedy zobaczymy nowe Kioski na ulicach? Osoby prowadzące punkty na terenie Słupska o zmianach na razie wiedzą jedynie z doniesień medialnych.

Czytaj też: Słupsk. Kioski znikają z ulic miasta

Ponadto Ruch planuje zmiany na innych płaszczyznach. Do końca 2011 roku w firmie ma pozostać1,6 tys. osób, czyli niemal o połowę mniej niz obecnie.

O spółce Ruch
Ruch powstał już w 1918 roku. W okresie PRL-u była częścią spółdzielni Prasa-Książka-Ruch. Później funkcjonowała jako jednoosobowa Spółka Skarbu Państwa. Obecnie większościowy pakiet akcji należy do amerykańskiego funduszu Eton Park Capital Management. Ruch posiada 40 proc. udział w rynku kolporatżu prasy.

 

Więcej na temat: ruch, kioski, Ruch SA.

Komentarze (2)

Przesyłając ten wpis akceptujesz politykę prywatności Mollom.